На що витрачають найбільше грошей при організації стартапа?

19.03.2015

Чому стартап вимагає багато грошей?

Це загальне питання, на яке не завжди отримують логічну та зрозумілу відповідь. Ось вона: люди. Ті, хто сумнівається, стверджують, що люди повинні бути найняті після того, як відбулось деяке зростання. Ви не можете швидко та легко створити команду. Можна займатися розвитком виробництва, але не можна поєднати це зі зростанням команди, що може призвести до проблем. Це те, чого ми вчимося в Енергомоніторі.

Ось у чому полягає різниця між стартапом та звичайною невеликою компанією.

Стартап розрахований на масовий успіх. Це не одне кафе, а ланцюжок з десяти, сотні або тисячі кафе. Це не інтернет-магазин, а концепція продавати через Інтернет вже завтра на мільярди. Ви не можете здійснити такого зростання поодинці. Команда має вирішальне значення. Програмісти, маркетологи, автори, команди фахівців з продажу, люди, які перевіряють, чи мають візитні картки правильний шрифт і чи завжди Ваш шаблон в презентації PowerPoint правильний. Розглянемо лише основний персонал, який формує структуру компанії: менеджери з бізнесу, маркетингу, фінансів, кадрів та виробництва – всього п’ять чоловік. Наша консервативна чеська природа змушує нас комбінувати ці посади таким чином, що у однієї людини буде більше обов’язків. Бізнес-менеджер фактично є директором з маркетингу, тому він може робити і те, й інше. Фінансовий директор може фактично займатися кадрами, а менеджер з виробництва може бути також директором компанії. Ми просто зменшили кількість від шести чоловік до трьох, і таким чином багато зекономили.

Це добре працює до того моменту, поки Ви не починаєте швидко розширюватися.

На цьому етапі необхідно контролювати дистриб’юторів, а також мати добре функціонуючий маркетинг. Вам потрібно наймати нових людей та вирішувати складні фінансові проблеми. Власник повинен зустрічатися, вітати відвідувачів та займатися бізнесом, а також визначати продукцію до найдрібніших деталей.

Стартап повинен швидко зростати, і кадрові питання можуть ввести Вас у ступор. Замість того, щоб займатися питаннями зростання компанії, Ви, швидше за все, будете вирішувати проблему, як виконати наявний обсяг робіт.

Ми наймали багато людей наступним чином: коли ми бачимо видатних людей, ми виходимо на них, у нас завжди для них знайдеться робота. На початку 2013 року нас було приблизно троє. До кінця того ж року – вже семеро. На початку цього року – вже близько двадцяти п’яти. Павел припустив, що або нас буде 50 чоловік до кінця наступного року, або ми збанкрутуємо.

Готове до відправки…

Ось декілька прикладів. Наприкінці минулого року ми зрозуміли, що нам необхідно готувати для наших партнерів досить багато текстів: інструкцій, списків продукції, бізнес-пропозицій, а також внутрішніх документів, які описують введення в експлуатацію електронної плати API для розробників. І якість цієї продукції має вирішальне значення для успіху, з точки зору наочності цих матеріалів. Пошук, проведення переговорів – з цього місяця цим займається Мартін Мали, «документаліст», як я його називаю. Це приклад нової посади, яка повинна підвищити якість продукції, що виготовляється, та звільнити мене від частини обов’язків, тому що до цього часу це була моя робота, я з нею не справлявся, і разом з цим не справлявся з іншими моїми обов’язками, що накопичилися. Процес пошуку кандидата на цю посаду тривав майже півроку, і ще два місяці зійшло на те, щоб нова людина «вникнула в роботу» - це означає втрату майте трьох чвертей року, в той час, коли нам справді потрібно було закрити питання з цією посадою.

Для чого потрібен менеджер з логістики?

Є посади, які дають нам можливість перегрупувати обов’язки. Наприклад, менеджер з логістики. Я раніше навіть не знав, що існує така посада. Хіба секретар не може зробити виклик компанії-перевізника, щоб забрати пакет? Так що, коли ми готували наше виробництво апаратних засобів у Валашському Міжріччі, ми зробили його дещо дешевшим, ніж варто було б. Робоче місце розташоване на першому поверсі вілли, де ми працюємо, а придбання комплектуючих та обробка документів здійснювалися одним із учасників розробки апаратного забезпечення. Це повинно було бути кілька паперів, оскільки наші партнери по всій країні повинні займатися більшою частиною виробництва. Але виробництво зростало, і вийшло так, що кількість паперової роботи стала досить обтяжливою. Якщо у вас виникла необхідність купити комплектуючі (і за хорошу ціну), Ви, як правило, звертаєтеся до людей з виробництва з приводу того, яка продукція та в якій кількості є в наявності, коли вона поступила на склад, куди її потрібно відвантажити, хто повинен доставити і так далі. Ми робимо відвантаження однієї або двох партій на день.

До того ж, ми використовуємо всілякі пристосуваннятагаджети,які допомагають у виробництві. Необхідно приймати комплектуючі та відправляти великі партії товарів. Тому розробник був завалений цією паперовою роботою, і нічого більше не міг робити, і до того ж, не бажав більше цим займатися. В підсумку, ми не зекономили на цій посаді, перекладаючи обов’язки по ній на іншого працівника. Швидше, це було питанням часу, тому менеджер з логістики приступить до роботи у квітні. Він подбає про все це та звільнить розробника, щоб він міг зайнятися розробкою і витрачати час на роботу, яку він бажає робити і може робити найкращим чином. Зрозуміло, що це не остання посада, з приводу якої я міг прийняти рішення про те, що хтось може справитися з нею паралельно зі своєю звичайною роботою.

Загалом, все закінчилося добре. Виробництво більше не вписується у перший поверх вілли. На щастя, поруч з нами закрився завод, тому ми орендуємо частину його старого цеху для виготовлення нашої продукції, не перекладаючи обов’язків з виробництва та складання на якусь спеціалізовану компанію.

Істина полягає в тому, що якщо б ми розглянули належним чином американську модель бізнесу, перш, ніж почати продаж, це б дозволило нам заощадити багато енергії та уникнути затримок. У будь-якому випадку, я починаю краще розуміти, чому звичайний американський стартап завжди включає в себе десять або двадцять чоловік. Ви просто зобов’язані так робити, щоб зростати та задовольняти зростаючий попит. Економія на людях для того, щоб здешевити Ваш продукт на декілька доларів, не буде мати сенсу, якщо відсутній попит на товар. Ви завжди робите ставку на команду, без команди у Вас не буде нічого.

Одна річ, яка мене лякає – помилка, яку я зробив. Швидкий урок, який я отримав, нажаль, полягав у тому, як зрозуміти, чи підходить вам людина, і що, якщо Вам довелося найняти неприємну людину, то необхідно відразу ж з ним розпрощатися. Звичайно, хотілося б мати «ейчара», який би вирішував наші кадрові питання, хоча мені не подобається це слово.
Стартапи – це велика річ, і Ви можете на багато чому зекономити, якщо буде інвестувати. Однак, не треба економити на людях. Ваша команда визначає Ваш стартап.


Назад до списку